Trening ze sztangą – świetna alternatywa dla treningu na maszynach

Trening z wykorzystaniem sztangi to świetny sposób zarówno na rozbudowę tkanki mięśniowej, jak i na spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej. Wykorzystanie sztangi podczas treningu pozwala na pobudzenie do pracy wszystkich grup mięśniowych i w rezultacie stworzenie kompleksowego treningu na całe ciało.

Jak zbudowana jest sztanga?

Sztanga składa się z trzech elementów. Są to gryf, obciążniki oraz zaciski. Gryf ma zazwyczaj postać drążka o długości 120 do 140 cm, wykonanego ze stali. Jego średnia może wynosić od 25 do 51 mm. W celu zwiększenia ciężaru gryfu na sztangę można założyć dodatkowe obciążniki, czyli talerze, które zabezpieczane są przed zsunięciem się za pomocą zacisków. 

Zdecydowanie najistotniejszym elementem tego całego układu jest sam gryf. To jego wielkość i średnica decydują o maksymalnym obciążeniu, z jakim możemy ćwiczyć. Najbardziej wytrzymałe są gryfy o średnicy powyżej 30 mm. Dla osób początkujących nawet sama masa sztangi bez dodatkowych obciążników będzie wystarczająca, aby wykonać wartościowy trening. Na rynku dostępne są gryfy o różnym kształcie. W zależności od kształtu gryfy sztanga będzie przydatna w różnych rodzajach treningu.

Jakie są zalety treningu ze sztangą?

Sztanga to bardzo proste urządzenie treningowe, a prawidłową technikę pracy z nią może opanować praktycznie każdy. W przypadku sztangi możliwość progresu z ciężarem jest praktycznie nieograniczona. Dużą zaletą sztangi jest fakt, że trening z nią symuluje naturalne ruchy naszego ciała. W przypadku wielu maszyn do ćwiczeń siłowych wykonywane ruchy nie są ruchami naturalnymi, co prowadzić może do wypracowania nieprawidłowych wzorców ruchowych. Niektóre badania wskazują, że trening z wykorzystaniem sztangi wywołuje znacznie lepszą odpowiedź hormonalną, szczególnie w przypadku testosteronu, niż ćwiczenia na maszynach. Może to wskazywać, że taki trening jest bardziej wydajny i daje mięśniom więcej impulsów do rozwoju.

O czym należy pamiętać podczas treningu ze sztangą?

Prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń, to coś, o czym absolutnie nie można zapomnieć podczas treningu ze sztangą. Nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia mogą przynieść więcej szkody niż pożytku i prowadzić do groźnych urazów i kontuzji. Trening ze sztangą, jak każdy trening siłowy, to nie wyścig z czasem. Szarpanie się z coraz większymi ciężarami, które przekraczają nasze możliwości, nie jest dobrym pomysłem. Progres z ciężarem powinien być przemyślany i ostrożny. Ćwicząc siłowo ze sztangą, należy pamiętać o odpowiedniej regeneracji organizmu oraz ćwiczeniach rozluźniających i rozciągających.