Sztanga – podstawowe informacje

W treningu siłowym nie sposób obejść się bez akcesoriów, które znacznie przyspieszają nasz progres. Używamy rozmaitych narzędzi oraz urządzeń, ale powinnyśmy pamiętać o klasycznych rozwiązaniach, które możemy przemycić nawet do naszej domowej siłowni.

Sztanga i hantle powinny zagościć na każdym z naszych treningów.

Czym jest sztanga?

Sztanga jest sprzętem sportowym służącym do wykonywania ćwiczeń, głównie wyciskań, martwych ciągów czy przysiadów. Ma kilka elementów składowych:

  • Gryf – jest to stalowy drążek, na który nakładamy ciężar i za który ćwiczący chwyta. Istnieją gryfy bardziej i mniej odporne na odkształcenia, a także ich różne kształty z konkretnym przeznaczeniem.
  • Obciążenie – krążki, które nakładamy po obu stronach sztangi. Mają zazwyczaj od 0,5 kg do 25 kg. Pamiętajmy, żeby nakładać je od najcięższych do najlżejszych oraz żeby waga krążków założonych po lewej stronie odpowiadała wadze krążków po stronie prawej.
  • Zaciski – są różne w zależności od gryfów, gdy nie są w zestawie z gryfem. Warto sprawdzić ich średnicę doposażając w nie swoją siłownię, aby pasowały do naszej sztangi. Uniemożliwiają zsunięcie się krążków podczas wykonywania ćwiczeń.

Możemy też wyposażyć naszą sztangę w osłonę wykonaną z gąbki lub pianki, która zmniejszy nacisk ciężaru na kark np. podczas wykonywania przysiadów, co uczyni nasz trening bardziej komfortowym.

Rodzaje gryfów

Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów gryfów, każdy z nich ma swoje przeznaczenie w innych ćwiczeniach, pomagając nam na różne sposoby zaatakować nasze mięśnie, aby dać im bodziec do wzrostu.

  • Gryf prosty – przeważnie stosowany w głównych bojach, czyli martwy ciąg, wyciskanie na klatkę piersiową oraz przysiady. Najpopularniejszy rodzaj gryfu, który powinien zawitać do każdej nawet domowej siłowni.
  • Gryf łamany – stosowany głównie do treningu ramion, czyli bicepsy i tricepsy. Dzielą się też w zależności od stopnia łamania, na lekko i mocno łamane. Im bardziej gryf jest łamany tym intensywniejszą pracę musimy wykonać, dlatego dzięki zmiennemu kątowi nachylenia zastosowanego w tego rodzaju gryfów przekłada się to na niejednorodną pracę mięśni.
  • Gryf krótki – przez ich rozmiar nadają się bardziej do budowania hantli, aniżeli sztangi
  • Kratownica – odmiana gryfów, która również świetnie sprawdza się w treningu ramion. Przypomina kratkę wewnątrz, której znajduje się nawet cztery dodatkowe uchwyty na dłoń. Każda para jest pod tym samym kątem, a co najmniej jedna z nich może być przechylona.